Simon arbetar som lärare inom bland annat entreprenörskap på Thoren Innovation School i Lund. Han trivs bra på skolan, och gillar arbetssättet med innovationsprocesser extra mycket.
– Vi jobbar med innovationsprocesser framförallt inom entreprenörskap, men håller på att implementera det i alla ämnen. Det går ut på att vi identifierar en utmaning eller ett problem, och tar reda på mer information om det i en efterforskningsfas. Sen kommer vi på hundratals idéer för olika sätt att lösa vår utmaning på, berättar Simon.
Det viktigaste är att inte att varje idé ska bli helt perfekt, eller ens bra, utan att komma på många.
– Vi lägger bort allt kritiskt tänkande för att kunna skapa så många idéer som möjligt.
De flesta av problemen som skolan arbetar med handlar om de globala målen och om en hållbar utveckling. Thoren Innovation School i Lund har dessutom ofta en lokal vinkling på sina projekt och utmaningar.
– Det kan handla om allt från hur vi kan hjälpa hemlösa i Lund, till hur vi löser vattenförsörjningen i Skåne, säger Simon.
Genom innovationsprocesser kan eleverna också hitta lösningar till vanliga vardagsproblem. Det är alltså ett bra sätt att hitta affärsidéer, som det sedan går att göra till verklighet under entreprenörskapskursen och Ung Företagsamhet.
Varför är det bra att kunna använda innovationsprocesser?
– Det handlar dels om att man ska lära sig att driva ett projekt, hur man tar det i hamn och utvärderar det, och givetvis hur man kommer på lösningar på problem. Det är fantastiskt bra att ha med sig i framtiden!
Hur är det att jobba på Thoren Innovation School Lund?
– Jag trivs jättebra! Vi är ett sammansvetsat team, där alla känner alla väldigt bra. Det gör att man förstår vad eleverna behöver och när de behöver det. Jag stormtrivs!